Followers

Pages

Monday, October 25, 2010

resepi pengat pisang


Hai semua. Petang tadi aku buat pengat pisang untuk minum petang sambil-sambil melayan cerita Chinta Chanduri. hehe. Makin best tau bila Adiputra keluar lagi membawa watak Rasul Iman. Memang layannzas betul cerita tu. hikhik.


Meh kita belajar cara-cara nak buat pengat pisang manis macam saya ni. hahaha :p
Bahan-bahan yang diperlukan :

Pisang ( aku guna pisang tanduk yang dah masak ranum )
Daun pandan biar wangi macam bayi~
Gula pasir
Sedikit garam
Santan kelapa
Gula melaka
Sagu




Okay bila semua bahan-bahan dah ada, masukkan semua dalam periuk pastu kacau-kacau sikit sampai lah mendidih. Siap! eh cincai je nampaknya? haha. :p






Haha begitu lah resipi nya. Korang boleh lah try sebab memang sedap pengat ni. Bab-bab pencuci mulut ni memang aku sukaaaa sangat tak kira lah bubur kacang hijau ke, bubur pulut hitam ke, puding ke, semua lah kan yang namanya pencuci mulut memang mampu mengecurkan air liurku. hehehe. :) Tapi pengat aku tu tadi terlebih manis pulak. Ah terlebih manis ke tak cukup manis ke sedap je masuk mulut aku ni. hahaha. :p 
Pami makan sikit pastu bising, "ish tak boleh manis-manis camni tak larat aku nak makan." Eleh banyak songeh tau mamat tu kita dah masakkan kira bagus. hehehe i tak kesah dia komen saja gurau adik beradik. *haha muntah



Sekian dari Kak Nina. Selamat mencuba! :)


15 butterflies concerned.:

farah shamira said...

cincai pon jadi je cik nina. =)

NaniE said...

ala..time bile buh sagu tu..tak citer detail pon..nak blaja neh..tak kira-tak kira..nak tau jugak neh..

Miza Yusof said...

sedapnya! boleh cuba :)

faqhrule said...

arghhhhhh jelessssssss!

takpe nanti balik kampung nak suruh mak buatkan!

AROL DSHW said...

eh, arol nak sikit boleh tak?
terliur tengok pengat pisang kak nina.

*arol bersiar-siar di sini. :)

Seri said...

nampak sedap pengat pisang tu

minta sikit

cik shabah said...

ouh ouh ouh pengat pisang!!!pos sket kat cik shabah bole?huhe =P

butterflyana said...

mira ;

hehehe.cincai2 tu lah yang sedap! :)

butterflyana said...

nanie ;

masukkan semua bahan2 tu sekaligus je senang.kacau sampai mendidih.dah siap.hehe

butterflyana said...

miza ;

yes memang.mesti cuba tau :)

butterflyana said...

faqhrule ;

hehehehe air tangan mak mesti lagi ummphh kan?

butterflyana said...

arol ;

thanks sudi singgah sini. lain kali singgah la lagi :)

butterflyana said...

seri & cik shabah ;

huhuhu nanti i post kan untuk uols rasa k.kalau posmen abeskan i tak tau.hihi

ika said...

bes kan cite chinta ! hee .
neway , thanx 4 sharing !

abdul rasyid..... said...

owh letak gule melake ek??

Related Posts with Thumbnails
 
design by suckmylolly.com