Followers

Pages

Monday, December 7, 2009

teacher to be



Cikgu Nurliana..hehehe. :p


kurang sebulan je lagi aku akan menjalani latihan mengajar. kenapa aku pilih untuk jadi cikgu? kenapa bukan selain cikgu? ini pilihan terakhir ke?


bukan bukan dan bukan lagi.


aku memang mintak pendidikan sebagai pilihan pertama. sebab masa kecik-kecik dulu aku pernah mengidolakan seorang cikgu masa sekolah rendah sebab dia cantik! hehehe sebab tu rupenye. :p



aku bakal menjalani latihan mengajar di sekolah menengah teknik seri pelindung, kuantan, pahang. kenapa praktikal kat situ? kenapa tak buat kat teknik tuanku jaafar je kan dekat dengan rumah lagipun tu kan sekolah aku dulu? kenapa?


kalau mintak jawapan hipokrit aku :

ialah untuk merantau dan menimba pengalaman di tempat orang.


kalau mintak jawapan realiti dari aku :

sebab aku dianiaya!


bila bercakap pasal latihan mengajar ni hati aku jadi bengkak balik bila mengenangkan aku dikhianat kawan sendiri. dan sepanjang kehidupan aku, aku tak pernah rasa perasaan yang tersangat down macam tu. upsr, pmr, spm aku tak dapat straight a's pun aku tak nangis macam tu. serius hati aku cedera sangat parah.


tapi takpe, hati aku semakin matang sekarang sebab boleh menerima hakikat itu. hakikat yang kawan kita tak semuanya kawan. kawan kita ada yang sebenarnya lawan. pandai-pandailah memilih kawan dan jangan percayakan kawan 100% ok.


kepada lawan,
semoga kau gembira berlatihan mengajar di bawah ketiak family di kala aku berperit getir seorang diri mencari kesesuaian dengan rakan baru di negeri yang sungguh jauh. 
terima kasih banyak-banyak!  
(kalau kau makan cili pasti kau rasa pedasnya..aku tak sekejam engkau untuk meletakkan link belog kau kat sini. sila berterima kasih.)


haihhh beremosi ye nampaknye. senyum senyum takmo ketat-ketat nanti nampak tua. hehehe. :)


persediaan aku dah buat sikit-sikit. tempah name tag, study balik silibus form 4 kejuruteraan awam, pilih baju kurung yang santek :p dan tidak dilupakan beli cop good luck tu yang tak boleh bla tu. hehehe. cikgu praktikal kan sinonim dengan benda-benda tu. same to me la. hahee


macam-macam aku rasa. berdebar,excited, cuak pun ade. subjek micro-teaching membantu sikit sebab macam situasi mengajar betul-betul tapi suasana tu lain. murid-murid sebenar ngan murid-murid tipu (classmate) jauh bezanya. huhuhu!


*semoga aku kuat fizikal dan mental menghadapi semua ni.tak sabarnye!



12 butterflies concerned.:

notso_violet : seindah bunga seri pagi said...

Good luck tau cikgu nana! heheh
Selamat mengajar.
Setiap yang berlaku tuh ada hikmahnya ;)

Unknown said...

kamu.. mybe kamu kene tfon skolah..
ckp ngan pengetua..
kot2 la dia leh bgi hint kamu kne ajar subjek ape nnti..
jgn lupe study autocad jugak..
~teeeeeett~

=)

yana lyana said...

ana : hehehe tenkiu. :)

yana lyana said...

yunie : autocad?? oh no no...hehe ye nanti sy study juge...

sgt rindu lah. :(

faeznaem said...

gud luck kakakku..

~ain~ said...

yana! aku sokong yg pasal kawan x semua bole dipercayai.. even kawan yg sgt3 baik yg kite pecaya pon sebenarnye org paling sng nak tikam kite! huhuhu.. teremosi jugak sbb pnh alami..

gudluck tau mengajar! :-)

yana lyana said...

naim : yeahh babeh! heeeee.

yana lyana said...

ain : thanks ain and goodluck 2 u 2 blaja di negara org lagi lah jauh kan..hehehe..kamu sungguh tabah! :)

zack zukhairi said...

umah dekat ngan teknik tunku jaafar ke? dok seremban ke? boleh geng ni! wakaka

yana lyana said...

zack : dekat x dekat sangat la tapi boleh la dekat jugak.
hehehe.
ye marilah bergeng. :)

acap2405 said...

hehehe..
saye dah lali dikhinati oleh kawan sendiri..
klau kene prank takpe lagi..
apapon semoga tabah ye di negeri orang..
macam cikgu saye yang praktikal kat tempat saye laa..
walaupun dier dapat murid yang nakal plus ego plus bodoh plus sombong dier tetap senyum jer..
ingat senyum jer tau..
hhehe

yana lyana said...

ye acap daku tengah senyummm nih.

*senyum*
:)

Related Posts with Thumbnails
 
design by suckmylolly.com