Followers

Pages

Sunday, March 13, 2011

denda ulat bulu yang best!



Assalamualaikum.
Cuti sekolah dah bermula. Baru feeling nak merehatkan diri dari semua kerja tapi kerja sekolah ialah melambak.
Tak suka ok!
tsk. tsk.





Di rumah ialah syurga gambar bagi saya. Harap maklum. :p


Minggu lepas, anak murid kebanyakannya degil sebab feeling cuti dah dirasai awal-awal. Masing-masing mula lah liat nak buat kerja. Nak salin nota malas, nak melukis malas, nak menanam malas, semua malas. Lalu aku teringat satu lagu bertajuk 'Ulat Bulu' yang aku rasakan mampu menjadi denda buat anak murid aku yang malas nak buat homework. Denda lain seperti cubit, pulas telinga, babab lengan tu semua macam dah lali sangat dah dengan diorang. Dah takde effect langsung. Aku pulak yang naik hangin ok. hehehe...


Lirik Lagu Ulat Bulu :



ada sang ulat bulu
punya kaki seribu
siapa jumpa kakiku, kakiku
jikalau tak dapat
terpaksa ku melompat
dengan kaki seribu kurang satu



Uols boleh search kat youtube camne lagu ni berkumandang k. Tak kuasa i nak letak video tu kat sini sebab ada video yang blur, juga ada video yang membuatkan i rasa nak lempang je budak yang nyanyi tu. Uols search sendiri then u will know. heee


Bukan semudah itu dendanya....
Lepas diorang dah hafal lenggok lagu ni, kita kena tukar pulak kepada huruf vokal yang kita pilih. Contohnya bertukar kepada huruf vokal O...maka lagu ulat bulu itu menjadi.....



odo song olot bolo
ponyo koko sorobo
soopo jompo kokoko, kokoko
jokolo tok dopot
torpokso ko molompot
dongon koko sorobo korong soto



Kalau bertukar ke huruf vokal i pula.....




idi sing ilit bili
pinyi kiki siribi
siipi jimpi kikiki, kikiki
jikili tik dipit
tirpiksi ki milimpit
dingin kiki siribi kiring siti



Ha begitu. Simple bukan? Tapi cukup meninggalkan kesan kepada murid degil yang didenda itu. Kita suruh dia nyanyi di hadapan kelas dengan kuat. hahahaha..memang confirm dia siap kerja lepastu. :p I dah try buat dah kat anak murid di tingkatan 1. Memang berhasil! :) Tapi denda ni macam tak berapa sesuai untuk murid tingkatan dua dan ke atas sebab diorang dah besar kan. Pastu nanti mesti taknak nyanyi, aku jugak yang beria nyanyi. Ni siapa yang kena denda ni? hahaha...








Ni ulat bulu di rumah aku. Kalau aku kat Gemas, setiap hari aku rindukan dia. :')







Dia pun rindu juga ohh! alololo comelnyaaaa.




p/s : Kepada guru-guru di luar sana, selamat menjalankan denda! hehehe..



p/s/s : I dah letak button LIKE facebook di setiap entri..kalau suka, boleh lah like ye...tq :)





2 butterflies concerned.:

Unknown said...

saya tag kamu kat blog baru..
hehe..

neway, kene buat.. kalo tak majuk patblas tauuuun..

eh? oyen dah besar..
muah2x.. kim peluk cium same oyen..
eh? baby lah.. silap name pulak..
~~"

Nabiel said...

wahh~
dh stat cuti yea?
bestnye kn..cuti smggu!hehehe..
agk2 ble ckgunye nk nynyi plak nie?
bg blogger2 dgo plak..lalala=P

Related Posts with Thumbnails
 
design by suckmylolly.com