Followers

Pages

Tuesday, June 26, 2012

Apa kita perlu buat jika jari tersepit pintu kereta?



Assalamualaikum.

Hari sabtu lepas entah macam mana ibu jari kanan aku tersepit pintu kereta atas kecuaian aku sendiri. Masa tersepit tu sakit dia jangan cakaplah..memang tak terkata. Siap tak berasa ok seluruh tangan kanan aku masa tu sebab terlalu sakit kat ibu jari. Nak menitik air mata tau.







Ini keadaan kuku ibu jari aku selepas tersepit pintu kereta. Dia terbit darah dalam kuku. Masa tu tak tahu nak buat apa. Bila mengadu kat mak, mak kata kena letak minyak panas. Ok aku ikutkan aje. Orang sakit memang selalunya menurut perintah kan.









Makin lama tak boleh blah pulak sakit dia tu. Berdenyut-denyut. Keadaan jari aku macam gambar kat atas ni. Semakin banyak color hitam (darah) tu. Pastu aku pun search kat internet pasal tips kalau  tersepit pintu kereta. Tak banyak membantu tapi ada lah jugak info berguna untuk dipraktikkan. Rupanya kalau jari tersepit pintu sehingga kuku kita tu keluar tanda hitam yang sebenarnya darah kat dalam kuku tu, kita haruslah RENDAM JARI KITA DENGAN AIS. 


So uols boleh bayangkan rasanya bila aku letak minyak panas pada awal kejadian tadi? Fuh rasa nak meletup ibu jari aku masa tu tau. Dengan sakitnya, dengan panasnya. Memang sangat sakit. Masa tu kan, mulalah keluar ayat-ayat menginsafi diri...ni baru sakit kat hujung jari yang jauh dari jantung dah menggelupur sakit.  


Hahaha..boleh camtu? :p
Serius ok sakit dia lain macam. Berdenyut-denyut. Ala-ala luka di dalam tak siapa yang tahu. Haaa....
Sebab dari luaran nampak macam takde apa pun kan tapi percayalah, memang sakit. Malam tu aku tak boleh tidur sampai menangis. Jari semakin berdenyut. Last-last, mak suruh makan panadol. Alhamdulillah lega dan boleh tidur. Bangun pagi esoknya, sakit pun kurang. Aku bajet oh dah elok lah ni. Yeay... :)  







Hari Isnin. Kuku ibu jari aku berkeadaan seperti ini. Omg semakin banyak darah dalam kuku tu!
Dan semakin sakit! Tak boleh terlanggar langsung, confirm akan menjerit sakit. Jari semakin bengkak dan kulit sekeliling jari semakin tegang dan pedih. Dahsyat bukan? :(


So aku taknak tangguh dah. Mesti pergi klinik. Mesti!
Habis je sekolah pukul 2.40 petang, terus aku menuju ke klinik berhampiran. Aku jumpa doktor dan bagitau aku nak ubat tahan sakit je. Doktor menggeleng. Dia kata NO, saya takkan bagi ubat sahaja, saya akan cucuk kuku awak dan keluarkan darah dalam tu.


Aku pun terkesima dengan harapan tolonglah cakap itu hanya gurauan wahai doktor.


Terus ok dia suruh nurse sediakan alat apa benda tah. Pastu dia suruh aku masuk bilik rawatan untuk pembedahan kecil tu. Nervous sangat ok bila aku nampak doktor tu pegang besi apa tah ala-ala alat pematri tu. Gulp!
Lampu meja difokuskan di jari aku. Doktor tu kata, tahan sikit ye..tak sakit sangat. 


Tak sakit sangat dia kata?? Padahal sakit sangat ok. :(


Aku tak berani pandang pun tapi jeling-jeling jugak la kan. :p Alat yang dia pegang tu dia cucuh kat kuku aku. Panas ok pastu berasap dan berbau hangit. Bunyi macam sangat kejam kan? :(
Berdebar sangat. Lepas je doktor tu berjaya buat lubang, terus memancut darah dari kuku aku. Darah dah berwarna hitam dah. Banyak pulak tu. Doktor kata kalau aku biarkan beberapa hari lagi, darah akan beku dan makin susah nak keluarkan, maka kuku harus dicabut! Fuh nasib baik aku pergi klinik selepas 2 hari bukan 2 minggu.







Nampak lubang kat kuku aku tu? Selepas darah berjaya dikeluarkan, automatik terus tak sakit langsung. Magic kan? :p
Alhamdulillah. Sekarang kena makan ubat tahan sakit dan tahan bengkak aje. Juga tunggu kuku kat bahagian lubang tu panjang dan boleh dipotong. Yeay kuku menjadi cantik semula. :)



p/s : Sila berhati-hati dengan pintu kereta ye. Jangan jadi seperti saya.



Alhamdulillah. Terima kasih Ya Allah kerana memberi saya rasa sakit yang sebegini.....




21 butterflies concerned.:

Rara Nasiha said...

alaaa, kesiannya. nak kene taruk ubat ke eh macam tu? tak pasti la. tapi nampak teruk je tu.

yana lyana said...

sakittt..tak letak ubat pun..mkn ubat je. :)

d_LA said...

nmpk cam sikit je mula2, x sngka lama2 mkn teruk..mmg xleh bygla kesakitan tu camne..get well soon ya^^

TOPUP UKM said...

takut nyeee.... skrg dah terjadi kt ibu jari sy tadi... darah beku.. kalu g klinik, berapa kene charge???

yana lyana said...

dLa ;

kan? alhamdulillah semua dah ok..thanks ye :)

yana lyana said...

topup ukm ;

better u pergi klinik..jgn biarkan takut melarat..i kene charge rm25..

Anonymous said...

Sy baru kene j.pas bace blog ade le dpt ckit info y bole dgunepakai..ape lg,minor surgery djlnkn.ngeri wooo...

Anonymous said...

Sy baru kene j.pas bace blog ade le dpt ckit info y bole dgunepakai..ape lg,minor surgery djlnkn.ngeri wooo...

kisah aku said...

Yana klinik mana

Anonymous said...

klinik mana yana pegi nie...xbyk klinik la yg buat service sedut darah ni...hmmm

Anonymous said...

Aduh sakitnye bru je tersepit pintu,nk g klinik tkot.kuku dh bengkak.bdenyut n bisa ni..dia tebuk kuku sakit x?

Asyraff Bakri said...

kalau dah 4 hari nk kena pergi klinik x? haha

Asyraff Bakri said...

kalau dah 4 hari nk kena pergi klinik ke x arhh?? haha

YuzzMN said...

Thanks for the info....petang tadi saya tersepit pintu keta.....sakitnya berdenyut2 sampai sekarang...bukan kat kuku jer darah beku....sampai ke jari....esok saya nak gie klinik....Alhamdulilah ada insan yang suka berkongsi macam awak....Thanks so much...

Anonymous said...

ksian ny tgok..hehe..ak pn kena drh beku..tp d jari kki..pelik btul..mula2 kena ibu jri knan..sbb tersepak batu..alat xsmpai sminggu ak kena lg..tersepak jg tym jatuh tangga..sob2..smpi skg xbek lg..

syahidah said...

ksian ny...ak pn kena jg ..tp jri kaki..mula2 tu ibu jri knan tersepak batu..sakit teramat..selang xsmpi seminggu ak jth tgga tersepak lg btu..jri kki kiri pula..siap ada extra lutut luka abeh..kena injek..smpi skg xkebah2..T_T

syahidah said...

ksian ny..sy pn sma..kena drh beku..tp sy kna d kki..mula2 ibu jri knan sbb tsepak btu gelap kn..xsmpi smggu..kena lg ibu jri kri..tym jth tgga tesepak bru tjelepok..lutut pn luka..T_T skit ny mmg xterkata..da injek..injek pla smpi hri2 ni sakit..bgkak..sob2..

fakhrul izhar said...

jerit je

Showatul Wardah said...

As'salam..13/6 bru nie pon ibu jari kanan sy trsepit pintu keta kwn..Ya Allah sakit mmg x blh kate ape 1 jam sy mngis smpai xblh tdo.n skrg klinik x pegi ape pon x buat smpai ari nie tanggung skt lg.dgn hrapan ble la kuku nk cbut.x pe la mkn mse kuku tumbuh blk..skrg kuku sy mmg amat x cntik..drh beku penuhi kuku dh mcm cat wrna itam dh..nk g klinik takotttt....

Anonymous said...

Ooo tu tok yg tersepit ek..abeh kome kena pijak kaki mase main bola gonner..dkt 2 bulan dah..mcm tu jgk..maleh r p spital..

Anonymous said...

aku baru kene pagi tadi.. sakit giler kot... mcm nak bergolek atas tanah.. pecah darah mcm ni jugak..nk taip mesej pom sakit

Related Posts with Thumbnails
 
design by suckmylolly.com