Followers

Pages

Tuesday, October 20, 2009

sayang sangat taw



Pada hari semalam...
Aku menemani ibunda ke pejabat. Memang selalu kalau aku balik Seremban, ibunda minta aku teman dia pergi pejabat. Sebab kadang-kadang sampai lewat malam ibunda bekerja.
Ibunda seorang polis dan bekerja di cawangan jenayah seksual. So, tugasnya ialah mengambil statement pengadu berkaitan rogol, cabul, gangguan seksual dan seumpamanya.

Manusia.
Macam-macam ragam. Macam-macam perangai.
Pernah aku temui pengadu yang sangat tah ape-ape hal rumah tangga sendiri pun tak reti nak jaga. Gaduh sikit pun nak buat aduan. Padahal remeh-temeh je. Kalau aku cerita kat dalam belog ni memang panjang gila lah penat lak nak membaca. Cukuplah kalau aku cakap mostly orang yang wat report berkenaan gangguan seksual ni memang menyusahkan.

Tiba-tiba ibunda dah macam ahli psikologi, pakar sakit puan, kaunselor dan pekerjaan-pekerjaan yang di luar bidangnya. Kesian ibunda. Dia dapat penyakit darah tinggi sebab bekerja di cawangan ini. Memikirkan masalah orang lain. Selalunya kes yang ibunda handle memang kena settlekan sampai ke peringkat mahkamah dan sebagainya. Jadi, nak tak nak ibunda terpaksa fikir hal mereka.

Pengalaman ialah guru yang terbaik.

Macam-macam cerita aku dah dengar. Kisah rogol. Kanak-kanak yang tak tahu apa-apa bila diminta bercerita apa yang terjadi kat diri dia, korang rasa dia tahu ke rogol tu ape? Nak dengar dia cerita pun kita jadi sedih. Perogol tak kenal mangsa. Sangat kesian.

Kisah si pemain kayu tiga. Wanita juga ialah pemusnah cinta dan kehidupan wanita lain. Padahal sesama kaum tak kan lah tak faham hati naluri kaum sendiri. Kenapa nak rampas hak yang bukan milik kita. Cuba kalau hak kita orang lain rampas. Tak payah rampas la minta elok-elok pun belum tentu kita bagi. Sungguh pelik dunia ni.

Kisah remaja yang baru nak up. Baru nak kenal dunia. Baru nak kenal dewasa. Tinggalkan keluarga dan ikut kekasih hati. Pastu kekasih durjana buat yang bukan-bukan sampai termengandung baru cari mak ayah. Apakah ini? Lelaki senang ambil kesempatan kalau perempuan membuka jalan. Sama-sama salah haruslah sama-sama mengaku salah. Dunia makin haru-biru.

Aku yang masih muda ni pun naik darah bila berdepan dengan manusia menyusahkan seperti ni, inikan pula ibunda yang makin meningkat usia.
Semoga tabah, ibunda.

Kita hidup tolonglah jangan menyusahkan orang lain.
Sekian.



I love u ibunda. With all my heart.

 



7 butterflies concerned.:

mr and mrs sapic said...

ko nie ngah cuti ke ape???hehe...
COOL la CIK JU....

sue said...

ni lah zaman nak kiamat...

org wat keje g2 xde hati n xde perut.

p/s: abah sye polis gak. cwgn siasatan jenayah kuala lumpur =)
hehe

butterflyana said...

yanti : manade cuti weh..balek ujung minggu jer.heee

butterflyana said...

sue : wahh anak polis juge...:) parent sy polis..
selamat bkenalan..hehe

Tok Man said...

I follow Your blog

sayefaez said...

eehhh.. pelik laa..
nape wajah mak kite same??
bahahaha~~

Eyra Rizal~The Makeup Artist said...

hEyy!! ade kekosongan kelas makeup di KL 7/11 & s'rembn 15/11. jom2 join!016-2128740!

http://www.eyrarizal.com

Related Posts with Thumbnails
 
design by suckmylolly.com