Followers

Pages

Monday, September 29, 2014

Mengandung oh mengandung!





Assalamualaikum.


Alhamdulillah minggu ni masuk 38 minggu usia kandunganku. Macam tak percaya aku dah melalui pengalaman mengandung. Rasa macam mimpi je :p
Sepanjang aku mengandung, tahap tak larat tu datang masa kandungan dah masuk 9 bulan. Sebelum sebelum tu larat je. Lagi lagi masa 6 bulan ke bawah, macam tak mengandung pun ye sebab takde muntah muntah loya pun. 

Cuma aku perasan perangai aku jadi macam tak semenggah sikit. hihi..
Mula mula dulu masa muntah dalam kereta Afzan. Masa pergi jenjalan Lost World of Tambun lepastu balik singgah Cameron tu. Muntah dalam kereta siap melimpah atas seluar jeans lagi. Tapi tu memang tak boleh kawal langsung. Tapi tetap aku rasa macam...eh macam budak budak pulak aku ni. Padahal boleh je bagitahu awal awal rasa nak muntah ni. Kan? hehe..


 Perut aku ketara nampak pembesaran dia masa aku dah berjaya pindah Melaka. So masuk je sekolah baru memang semua warga sekolah pun melihat aku sebagai seorang ibu mengandung lah kan. Baju pun banyak tak muat dah. Baju kurung biasa pun kalau pakai sendat je kat bahagian perut apatah lagi baju kurung moden kan. Stress aku fikir nak pakai baju apa pergi sekolah. Nak tak nak memang pakai baju mengandung jela. Tak pun pakai jubah. Jubah pun dua tiga helai aku pinjam jubah adik. Diri sendiri punya jubah tak berapa nak ada. Ingat lagi dulu aku tak suka pakai jubah sebab kalau pakai jubah aku akan rasa macam perempuan mengandung. Sekarang teruss dah mengandung betul betul kannn. Hadap lah kau pakai jubah selalu. hahahha...
Bila dah kena pakai baju mengandung pergi sekolah, aku ada tabiat malas nak gosok baju pulak sebab baju mengandung tu susah nak gosok. (Alasan) 
Bila tiba masa nak pilih baju untuk dipakai pergi sekolah, mesti aku tanya Afzan..Pakai baju ni tak gosok boleh tak b? Afzan berkerut je dengar soalan aku. Gosok lah sikit..ayang kan cikgu..semua murid pandang kan..malu je pakai baju tak bergosok...
Hehehehe bila ingat ingat balik rasa kelakar pun ada. Entah kenapa aku rasa macam tak kisah pun kalau selebet pergi sekolah. Padahal dulu aku lah yang gigih pilih baju,gosok baju, pilih brooch paling matching dengan baju, semangat bersiap make up segala pergi sekolah. Sekarang ni ala kadar aje cikgu sorang ni :p
Nak nak pulak masa mengandung kuat berpeluh. Lepas mandi pun boleh berpeluh. Bayangkan kalau aku dah bersiap pakai foundation, bedak, eyeliner segala lepastu berpeluh? Sampai sekolah pergi punch card, pergi toilet, masuk bilik guru, tiba tiba dah berpeluh sangat dah. Stress mak encik tau. Ni tinggal lagi dua hari je untuk aku ke sekolah lepastu dah start cuti dah. Tak larat dah rasanya nak pergi sekolah sebab nak ke kelas nak ke bengkel nak ke kantin nak ke toilet..semua jauh nak kena menapak. Perut dah la besar je ni dengan jalan pun tak berapa nak selesa dah. Rasa macam penguin berjalan pun ada. hehe.. Balik je sekolah confirm kaki aku gemuk macam kaki gajah. Fuhh..


Masa bulan puasa haritu, ada satu tragedi paling memalukan. Satu hari tu aku berbuka puasa makan makanan beli kat bazar ramadhan je. So esoknya macam biasa gerak pergi sekolah di awal pagi. 6.20 pagi aku memang dah kena gerak dah. Dalam perjalanan tu perut aku tiba tiba memulas. Sakit perut sangat. Masa tu aku dah terdetik nak singgah petronas mana mana untuk buang air. Tapi faham faham je lah jalan kat Melaka ni macam mana kan. Traffic light dia kemain banyak, kereta punn banyakk. Tak sempat sempat jumpa petronas. Perut aku pulak memulas mulas nak terberak sangat tapi terpaksa aku tahan. Perjalanan memang sangat jauh. Jauh lagi nak sampai sekolah tapi petronas dah tiada. So aku bajet oh sempat ni sampai sekolah....


Nak sampai ke sekolah aku tu kena pulak meredah beberapa buah sekolah yang lain. Memang jalan pun jam lah. Sakit perut masa tu memang tak terbendung lagi. Ko bayangkan ko rasa nak terberak sangat tapi ko masih duduk di dalam kereta tak boleh buat apa apa. Menangis dah pun aku masa tu. hahaha...
Elok je sampai depan sekolah aku dah tak boleh tahan lagi, terus tercirit birit dalam kereta sendiri. Memang menangis aku masa tu. Tak tahu kenapa menangis.. Dalam keadaan macam tu takkan nak ke sekolah lagi kan? Mana bawak panty lebih nak pergi tukar. Masa tu sakit perut belum habis lagi. Masih lagi memulas mulas. Bayangkan betapa tak selesanya aku yang kena duduk dalam keadaan dah tercirit birit tu. Hadoiyaii. Bukan sikit sikit..banyak jugak keluarnya. Sabar je lah. 


Aku terus call sekolah bagitahu aku mc hari tu..ada emergency..
 Boleh pulak kerani tu jawab kenapa cikgu bagitahu lewat? Ehh awak ni..dah nama pun emergency macam mana saya nak bagitahu awal? Terus lepastu pengetua call. Pengetua tanya aku ada kat hospital ke. Pengetua ingatkan aku emergency nak beranak hahaha :p
Terus lah lepastu aku berpatah balik rumah semula. Dalam perjalanan balik tu aku dah call Afzan dah. Nangis nangis call kata sakit perut sangat sampai tak sempat nak singgah pergi toilet terus tak tahan dan terlepas dalam kereta ni jugak. Afzan punya lah beria gelakkan aku.
Macam budak kecik lah ayang ni...
Memang aku pun rasa macam budak kecik. Budak kecik je selalu terberak dalam seluar ni. Haihhh... 
Sampai rumah je, Afzan dah tunggu depan rumah sambil repair motor rxz dia. Muka jahat je dah senyum senyum nak gelakkan aku. Aku sendiri puas fikir macam mana nak keluar dari kereta ni dengan keadaan yang macam tu. Kena lari cepat cepat ni. Terusss masuk bilik air, basuh basuh dan mandi. Stress betul rasanya. Rupanya Afzan pun sakit perut jugak tapi sebab dia ada je kat rumah bolehlah terjah toilet serta merta kan. B takyah nak gelakkan ayang sangat eh..Kalau b kat tempat ayang mesti b pun nangis...
Afzan gelak je. Sampai sekarang kalau ada je hal berkaitan sakit perut, mula lah dia nak membahan aku. Sabar je tau aku ni.. Ggggrrrrr!









8 bulan :)













Apa apa pun, semua tu pengalaman. Sekarang aku tengah menunggu detik detik baby untuk keluar. Doakan aku selamat melahirkan zuriat kami yang pertama ini ye. 
Bye :)






2 butterflies concerned.:

azieazah said...

Hehehe kenangan mengandung yg lucu. Apapun semoga semuanya selamat dan semoga amak dan ibu sihat...

Kenari Putih said...

Samala kita sy pon dah 8 bln da ni. Sy ni bkn la teberak dlm kereta, sy ni kena sembelit... Dok dlm toilet punya lama..tak keluar2 jgk.. lepastu ajak kwn bwk sy p klinik n hantar sy balik rmh lps tu sbb badan smp dah ketar dah xboleh nk drive.. hee

Related Posts with Thumbnails
 
design by suckmylolly.com